Psychologia kolorów: czy warto ją stosować na stronach www?

Psychologia kolorów: czy warto ją stosować na stronach www?

W internecie istnieje jeden, bardzo wyjątkowy kolor. Dominuje na stronach internetowych i wśród kultowych marek. Jaki to kolor? O tym za moment. Najpierw przyjrzymy się bliżej psychologii kolorów i spróbujemy odpowiedź na pytanie: czy to nauka czy zakłamanie?

Psychologia kolorów: fakty vs oczekiwania

Wg rewelacji z pogranicza psychologii kolorów, odpowiednio dobrane kolory skutecznie manipulują wyborami konsumentów. Chcesz, wzbudzić zaufanie? Oprzyj swoją identyfikację wizualną na niebieskim. Pragniesz, by twoja marka kojarzyła się ze świeżością? Postaw na zieloną stronę www. Marzysz o podniesieniu konwersji? Koniecznie nadaj przyciskom „call to action” czerwony kolor. Proste? Aż za bardzo.

Trudno o badania, które jednoznacznie potwierdzają wpływ konkretnych barw na wyniki sprzedażowe. Podobnie jak nie odnaleziono uniwersalnego koloru „skutecznej sprzedaży”. Dodatkowo nasze preferencje kolorystyczne kształtują przede wszystkim doświadczenia życiowe.

Kolory w identyfikacji wizualnej

Czy to oznacza, że barwy nie mają żadnego znaczenia w identyfikacji wizualnej? Ależ mają! Znaczenie kolorów zależy np. od kontekstu kulturowego, który nadaje im konkretną symbolikę. Np. w naszym kręgu kulturowym biały kojarzony jest z niewinnością, ale też z kreatywnością i prostotą. Fiolet to symbol tajemnicy, luksusu czy szacunku. Jak wykorzystują to firmy? Białe logo Apple płynnie łączy się z nowoczesnym i czystym designem – znakiem rozpoznawczym produktów tej marki. Z kolei Play doskonale wykorzystał kolor fioletowy – swoje wejście na rynek zapowiedział tajemniczymi reklamami, bazującymi na tym kolorze.

Kolory w pewnym stopniu wpływają również na emocje – co wiąże się z zagadnieniami z pogranicza neurobiologii, antropologii i psychologii. Np. kolor czerwony działa pobudzająco, a niebieski kojarzy się z chłodem i dystansem, ale również zaufaniem. Z drugiej strony wg naukowców także nasz nastrój wpływa na postrzeganie kolorów. Doskonale zdaje się o tym wiedzieć Coca-Cola. Ta marka swoje kampanie reklamowe opiera zwykle na prostych historiach, które mają wywoływać w odbiorach intensywne, pozytywne emocje – idealne współgrające z kolorem logo.

Ulubiony kolor w internecie

Podobno preferencje kolorystyczne zależą od płci. Jednak wcale nie jest tak, że kobiety kochają różowy, a mężczyźni niebieski. Różnica tkwi w odcieniach: kobiety wolą pastele, a mężczyźni wyraziste barwy. Co ciekawe zarówno mężczyźni jak i kobiety najczęściej wskazują niebieski jako ulubiony kolor! I to właśnie niebieski króluje w internecie, a także wiedzie prym wśród najbardziej znanych marek. Nie oznacza to jednak, że najlepsza strona internetowa musi być skąpana w niebieskościach.

Designerzy stron internetowych sprytnie wykorzystują wiedzę na temat preferencji kolorystycznych oraz emocji jakie kolory wzbudzają. Dodatkowo stosują połączenia barw, tak by te były jak najprzyjemniejsze dla oka i jednocześnie sprzyjały konwersji. Kluczem do sukcesu jest znalezienie takich kolorów, które będą podkreślały istotne cechy firmy, wywoływały właściwe emocje, dobrze korespondowały z branżą i jednocześnie pozwolą na wyróżnienie firmy na tle konkurencji.

Źródła:

Colour Assignment

http://paulhebertdesigns.com/web_colors/

 

Komentarze