Strona internetowa za 300 zł – zamawiać czy nie?

Strona internetowa za 300 zł – zamawiać czy nie?

Kiedyś, na jednym z popularnych portali ogłoszeniowych, zrobiliśmy mały eksperyment. Poprosiliśmy o wycenę strony internetowej. Jednego wieczora otrzymaliśmy około 60 odpowiedzi. Co ciekawego odkryliśmy?

  • Prawie nikogo nie obchodziły szczegóły realizacji. Od razu otrzymywaliśmy wyceny, w których nie określano zakresu usług. A co gdybyśmy przez „stronę www” rozumieli portal pokroju booking.com?
  • Wyceny wahały się od 100 do 3500 zł. Najwięcej wycen opiewało na kwotę od 200 do 400 zł. Najdroższa wycena dotyczyła stron internetowych z szablonu.
  • Najkrótszy czas realizacji obejmował noc, bowiem nasz potencjalny zleceniobiorca przyznał się, że w sumie się nudzi, więc może nam ogarnąć stronkę.

Osobom, które proponowały najniższe wyceny, zadawaliśmy kilka pytań kontrolnych, poniżej najciekawsze cytaty:

Dialog nr 1

My: czy z tej kwoty 100 zł można jeszcze coś utargować?

Zleceniobiorca 1: Ostatecznie mogę zgodzić się na 50 zł.

Dialog nr 2

My: Czy w kwocie 200 zł za stronę www są też usługi grafika?

Zleceniobiorca 2: Nie, ale mój kolega się na tym zna, więc może pomóc.

Dialog nr 3

My: Czy dostaniemy fakturę na tę stronę za 200 zł?

Zleceniobiorca 3: Za dodatkową opłatą.

Czy można dostać dobrą stronę za 100-500 zł?

Zanim odpowiemy na to pytanie, zastanówmy się – co jest potrzebne do stworzenia dobrej strony www? W telegraficznym skrócie to:

  • Programista, który tworzy responsywny szablon – odpowiadający projektowi graficznemu, dba o poprawne działanie poszczególnych funkcjonalności, tworzy wersję językowe, implementuje CMS, wdraża stronę online itp..
  • Web designer z wiedzą z zakresu UX Design, który potrafi dobrać fonty, kolory, zdjęcia, stworzyć grafiki, zaprojektować logo. Następnie łączy to wszystko w zgrabną całość, która nie tylko wygląda estetycznie, ale też jest intuicyjna i przyjazna dla odbiorców oraz wspomaga realizowanie celów biznesowych klienta.
  • Zdjęcia z profesjonalnych banków zdjęć – legalne i dopasowane do projektu graficznego.
  • Programy graficzne (i ludzie, którzy potrafią je obsługiwać).
  • Dobry hosting – taki, który działa nieprzerwanie 24/7.

Czy osoba (a najczęściej osoby) posiadające wyżej wspomnianą wiedzę i umiejętności, ponoszące koszty dodatkowe (oprogramowanie, sprzęt, banki zdjęć, podatki) wykonają stronę www za 100 czy nawet 500 zł brutto? Przecież samo zrobienie dobrego projektu graficznego to czasem kilka, a nawet kilkanaście godzin kreatywnej pracy. Tym samym nie ma możliwości stworzenia profesjonalnej strony internetowej w takiej cenie. Chyba, że to projekt pro bono – wtedy nie liczy się cena, tylko dobre serce wykonawcy.

Dlaczego lepiej nie mieć strony w ogóle, niż mieć taką za 100-500 zł?

Co myślicie o firmach, które reklamują się nieestetycznymi i nieprofesjonalnymi stronami www? Takimi z grafikami rodem z ulotek w latach 90.?

  • Marnujecie swój czas na nawigowanie nieresponsywnej (albo tylko trochę responsywnej) strony na tablecie czy smartfonie?
  • Robicie zakupy na stronach, które wyglądają jak internetowe koszmarki?
  • Czy brzydkie i niedopracowane strony budzą wasze zaufanie?

Zakładam, że na wszystkie pytania odpowiedzieliście „nie” lub „raczej nie”. Dlatego naszym zdaniem nie warto tracić pieniędzy na tanią stronę. Brzydka, źle działająca, niedopracowana strona internetowa to antyreklama dla firmy. Tworzenie kampanii reklamowej na taką stronę zwykle wiąże się z bolesną stratą pieniędzy, bowiem ma ona nikłe szanse na generowanie konwersji.

Komentarze