W Twoim odczuciu portale typu Fejsbuk czy Booking są wręcz dziecinne proste w obsłudze? Ich twórcy mogą być z siebie dumni, bowiem dokładają starań (i pieniędzy), by tak je oceniano. To też całkiem naturalne, że wielu internautów sądzi, że skoro coś jest nieskomplikowane w odbiorze, to łatwo to stworzyć. Jednak często jest dokładnie odwrotnie – za intuicyjnym interfejsem, pozwalającym na wykonywanie pozornie prostych czynności, zwykle stoi bardzo skomplikowany back-end, nad którym pracuje sztab informatyków. Kiedy zaczynają się problemy? Kiedy klient chce zamówić „prostą stronę www” w typie fejsbuka, portalu randkowego czy Allegro. Dlaczego to idealny sposób na stratę pieniędzy?
Od czasu do czasu przeglądamy portale, na których zleceniodawcy poszukują wykonawców prostych stron internetowych w typie fejsbuka albo z funkcją sklepu czy portalu randkowego. Co ciekawe, jest wielu zleceniobiorców, którzy są gotowi wykonać takie projekty za 1000 złotych albo mniej. Dlaczego to nie może skończyć się dobrze?
- Przy takim budżecie nie ma możliwości, by ktoś zaprogramował stronę z ekstra funkcjami od podstaw i ubrał ją w nowoczesną i przyciągającą szatę graficzną. Ten budżet jest ok. 10-100 razy za mały.
- Przy takim budżecie nie ma szans, by ktoś oparł stronę na gotowym CMS-ie i dodatkach, bowiem sam koszt wtyczek to często co najmniej tysiąc złotych. A gdzie konfiguracja, stworzenie szablonu i grafiki?
W tym miejscu warto też sprostować: nie istnieje coś takiego jak prosta strona www ze sklepem, funkcją tablicy ogłoszeń, portalu randkowego itp. Prosta strona internetowa to wizytówka z 5 podstronami i ewentualnie z połączeniem z social media/formularzem kontaktowym/mapą. Co jeszcze warto wiedzieć?
- Im bardziej precyzyjny i skomplikowany mamy pomysł, tym lepiej by ktoś zaprogramował portal od podstaw. To zwiększa szansę, że całość będzie intuicyjna w obsłudze dla odbiorców i bardziej bezawaryjna.
- Jeśli jesteśmy otwarci na kompromisy, warto rozważyć opcję stworzenia portalu z użyciem gotowych dodatków. Jednak im więcej wtyczek, tym większe ryzyko, że serwis będzie trudny w obsłudze, a jego ładowanie stanie się nieznośnie długie.
Sam fakt, że nasz portal działa i spełnia swoje funkcje, nie jest gwarantem sukcesu, bowiem:
- W internecie jak Cię widzą, tak Cię kupują (albo nie kupują). Nie liczmy na to, że darmowy szablon ze zdjęciami z bezpłatnych banków zdjęć zrobi furorę wśród internautów. Nowy portal powinien zapadać w pamięć niepowtarzalnym designem. Profesjonalnie zaprojektowana szata graficzna przekłada się również na zaufanie do naszego biznesu.
- Internauta jest niecierpliwy. Jeśli zbytnio skomplikowaliśmy portal, bądź jest on nieczytelny, użytkownik z łatwością porzuci go na rzecz innego, przyjaźniejszego. W projektowaniu architektury informacji przydatne jest doświadczenie osoby mającej wiedzę z dziedziny UX designu. Ważne jest też testowanie portalu i ewentualne późniejsze zmiany.
- Internauta musi dowiedzieć się o portalu. Samo stworzenie serwisu to dopiero początek. Kolejnym krokiem jest skuteczny marketing.
- Internauta potrzebuje powodu, by skorzystać właśnie z Twojego portalu. Ale o tym – w kolejnym wpisie.